Oké oké Monamy, de ki Ő?!
2017. február 08. írta: Monamy

Oké oké Monamy, de ki Ő?!

Textilország riportja . . .

mona.jpg

 Monamy egy játékos mozaik szó: Mother of Anemi. Ha magamra gondolok és egy szóval kéne kifejeznem, hogy én ki is vagyok akkor a legfontosabb, legkarakteresebb, legkifejezőbb énem, hogy ANYA VAGYOK! ... aztán persze feleség, nő és még sok más egyéb gyermek, testvér, unoka, nagynéni, stb.! Remélem senki nem kövez meg érte, hogy elsődlegesen nem NŐ -ként aposztrofáltam magam, de ez annyira kézenfekvő, hogy csak egy nő lehet anya! 6 évvel 2 hónappal és 5 nappal ezelőtt megszülettem, mint anya, s ez azóta is a legértékesebb élethivatás számomra. Kissé esetlenkének érzem, most magam, praktikusabb lett volna, ha ez a bejegyzés elsőként került volna fel a blogra, de akkor már készülőben volt egy riport velem, melyet alább meg is osztok Veletek. Ezúton köszönöm Textilországnak, azaz Szabados Editnek, hogy csupa olyan kérdést tett fel nekem melyre játszi könnyedtséggel tudtam válaszolni! ;) Fogadjátok sok szeretettel a riportot Textilországból.

http://textilorszag.hu/riport/monamy-a-varras-szenvedelye

UPDATE! Sajnos Textilország nemrég megszűnt, nagy űrt hagyva maga mögött a kreatív varróvilágban. A link nem él már, de annak tartalmát bemásolom. Köszönöm a riportot Szabados Edit! (A riport 2017 januárjában készült)

-------------------------------------------------------------------------------------------

A varrás sokak számára valami idegen misztikus dolog, olyasmi amit csodálattal ám jó távolról szemlélnek. Textilek, varrógép, tű cérna…  „Hát igen, milyen ügyes vagy! Nekem sajnos egy gomb felvarrása is gondot okoz.” Halljuk gyakran. Sokan mások viszont élvezettel vetik bele magukat a varrás kreatív világába, ötletekkel, alapanyagokkal felvértezve vágnak bele (szó szerint is) ebbe a kalandos hobbiba.

A varrás úgy, mint az autóvezetés vagy sok más dolgot is említhetnék, nem feltétlenül velünk született képesség. Tanulható, elsajátítható, lehet benne fejlődni, növekedni. Milyen utat kell bejárnunk a kezdeti tétova lépésektől addig, hogy a varrást, ezt a kétségtelenül hasznos tevékenységet, örömmel élvezettel, sőt szenvedéllyel gyakoroljuk? Erről beszélgettünk Ivettel…..

 

-Mikor és hogyan kezdődött a varrás, a textilek iránti szenvedélyed? Ugye nem túlzás ha így fogalmazok?

Tényleg nem túlzol, VALÓBAN SZENVEDÉLYEMMÉ VÁLT!!! :D Kislányom 3 éve januárban kezdte az óvodát. Előző decemberben elkezdtem átgondolni, hogy mire van szüksége egy óvodásnak! Ekkor szembesültem vele, hogy az összes ruháját kinőtte, illetve még pont jó de az óvodára biztosan egy mérettel nagyobbakat kell vásárolnom! Őszintén szólva nem szerettem volna egy új ruhatárral indítani az ovit, ahol kúszik-mászik-játszik, a ruhája kopik-szakad, teljesen más igénybe vételnek van kitéve, mint az én felügyeletem "szoknyám" mellett. Ekkor elkezdtem az internetet böngészni hátha találok vmi oldalt, amely mindent az alapoktól leír, elmagyaráz. Igaz, hogy volt egy háztartási varrógépem de még a befűzése is kb. 1 órát vett igénybe ... tűcsere vagy talpcsere és egyéb bonyolult rutinos varrógéphasználatot igénylő műveletekről még csak álmodni se mertem!!! :D

-Mindig is kreatív, alkotó személyiség voltál? Mivel foglalkoztál korábban?

Azt hiszem igen. Anyai nagypapám (Rivó László aranygyűrűs fogtechnikus mester) igazi autodidakta ezermester volt. Készített teljes lakás berendezést, fából esztergált fali órákat (minden alkotórésze sőt még a fogaskerekek is fából voltak) több 1.000 gyufaszálból álló hajót, "pálka" technikával égetett óriás festményeket, "Barbie" bútorokat, babaházat, lábbal hajtható kisautót melynek  a külső burkolata papír + ragasztó rétegek tucatjaiból állt össze ... talán felsorolhatatlan, hogy miket készített még, mégis a kedvencem a műfogsorok alapanyagából - én csak rózsaszín gyurmaként hívtam - készült dobókockák voltak! Bármikor mentem hozzá a "labiba" (ő nevezte a fogtechnikai laboratóriumát így) mindig odaülhettem mellé és a saját kezemmel alakíthattam ki a dobókockámat és jelölhettem rá a pöttyöket 1-6 -ig! Korábban "multiknál" dolgoztam, ahol gyakran kellett kreatív képességeimet a munkám során alkalmaznom; de mivel főállásban dolgoztam és az időm javát le is kötötte a munka, igazából soha nem tudtam a kreatív tevékenységekbe elmélyülni. 2009. őszén (külföldre) férjhez mentem, majd 1,5 év múlva megszületett a kislányunk Anemi, s az anyaság egyúttal egyenes út volt a kreatív tevékenységek felé.

-Honnan merítesz ötleteket, ihletet?

Hűűű az eleje nehéz volt, amikor semmi ismeretem nem volt még, sőőőt még azt sem tudtam, hogy mit akarok. :D Csak vaktában írogattam be a google -be a szavakat. Az első "segítőm" Te voltál, azaz TEXTILORSZÁG! Az egyik keresett szóra a Te oldaladat hozta fel. Szinte kivétel nélkül minden bejegyzésedet elolvastam. Tehát Te voltál az én első "távtanárom", a mankóm, s az iránytűm! Kezdetben csupán body -k hosszabbítására, bővítésére mertem vállalkozni. Számomra az internet (google, pinterest, youtube, blog -ok, facebook csoportok), mint végtelen használati utasítások, szabásminták, videó tutorial -ok, textil és egyéb kiegészítők forrásának helye. Az ihlet egyértelműen onnan jön; majd ezt a saját stílusommal és a 6 éves kislányommal - életkori sajátosságából adódóan folyamatos ízlés változáson megy keresztül - közösen tervezzük meg, hogy mely szabásminta felhasználásával, milyen anyagkombinációval, mit varrjunk Neki.

-Mit jelent számodra a varrás?

Egyértelműen ENDORFIN BOMBA! Folyamatos asszociáció az életem. A természetben megtalálható, mintákat, színkombinációkat, alakzatokat; az utcán fellelhető tárgyakat-épületeket mindig egy aspektusból vizsgálom: - Van otthon hasonló anyagom, s ha igen mit varrjak belőle Aneminek?!

-Egy ruhadarab elkészítése elég komplex folyamat. Hogyan zajlik ez nálad. Gondosan tervezed meg a lépéseket vagy inkább menet közben alakulnak a dolgok?

Tervezős fajta vagyok, még a terveket is gondosan megtervezem, pontokba szedem jó sok időt szánok rá, órákon át válogatok a korábban mentett "megvalósítandó terveim" között. Aztán elkezdem hozzájuk kipakolgatni az "anyagkombóimat" (Jaaaj ezt veszélyesen mester szintre fejlesztettem! Kipakolok úgy 80-100 féle anyagot, ezeket gondosan elrendezgetem, fényképeket készítek róluk) és a hozzájuk illő egyéb kiegészítőket (farkasfogak, szalagok, cérnák, gumik, passzék, egyéb bigyók melyek díszként a ruhára kerülnek) aztán kiválasztom az abszolút favoritot, melynek Anemi aktív részese. Majd jöhet a sokunk által nem preferált lépés, a szabás. A varrás 2 féleképpen szokott nálam zajlani, az első ami már rutinos, sokadjára varrt, begyakorolt; illetve az új szabásminták próbavarrása! A vásárolt szabásminták (makerist, dawanda) esetében mindig megvarrom őket egy nagyon olcsó, de jó minőségű hasonló anyagból, mielőtt a drága designer textilbe belevágnék. Természetesen tudok spontán is lenni, de alap habitusomat nem tudom mellőzni, mely a tervező-szervező és minden ad hoc helyzetet kerülő, merőleges-függőlegest kedvelő "kockafajta"! :D

-Sokan időhiányra hivatkoznak, ha varrásról vagy más kétkezi alkotó tevékenységről van szó. Hogyan jut időd a varrásra?

Úgy hiszem ez egy nagyon összetett kérdés, mindenki számára individuális, hogy mennyi az az idő amelyet magára vagy a hobbijára szán. Én ún. háztartásbeliként itthon vagyok. A férjemnek elég hektikus munkarendje van, mely gyakran egyik óráról a másikra változik ezáltal tervezhetetlen a holnap és még a ma is kiszámíthatatlan. Viszont - véleményem szerint - gyermeket nevelni csak rendszerben lehet, s ennek lennie kell egy stabil magnak, ami a gyermek életének alap biztonságérzetét adja. Nálunk én vagyok ez a mag, a búgócsiga, aki igyekszik a megváltoztott helyzetet úgy újratervezni, hogy az a kislányunk Anemi számára zökkenőmentes és észrevétlen legyen. A varrásra szánt időt mindig a háztartásom elől lopom el! :D Viszont állati gyorsan és hatékonyan tudok takarítani, pakolni, mosni, vasalni, főzni (mivel ételallergiákban szenvedek és 26 éve vegetáriánus vagyok, gyakorlatilag csak nyers alapanyagok felhasználásával tudok ételt készíteni) és minden itthoni tevékenységet elvégezni annak ellenére, hogy elég nagy az otthonunk (150 nm -es) és hiába van számszakilag 1 gyermekünk, aktivitását tekintve a szétpakolás terén a  többszörösét generálja! A délelőttök csak az enyémek, akkor van kb. 3,5 órám a háztartásra és a varrásra. Ebéd után megyek Anemiért az oviba és a délutánt már együtt töltjük,  játszással, főzéssel, varrással.

-Régen a lányok, asszonyok maguk készítették, javították a család ruhatárát. A mai világban rengeteg márka és gyártó ruhadarabjai közül válogathatunk. Egyszerűen megvehetjük a boltban a szükséges dolgokat. Miért érdemes mégis magunknak készíteni?

Bizony a tömeggyárással megváltoztak a tömegigények is! Én elvált szülők gyermeke vagyok, anyukám kevés pénzből kényszerült minket eltartani a bátyámmal és gyakran varrt a saját ruháiból számunkra KÉZZEL ezt-azt. A legemlékezetesebb egy vörös puha bőrszoknyájának metamorfózisa, melyből bőrkabát született. Csodáltam édesanyám zseniális látásmódját, ő azóta is kézzel és "gyöngybetűkkel" azaz öltésekkel varr, én a kornak megfelelően már varrógép flottával :D rendelkezem. Az ars poetica -m nagyon egyszerű: Varrj úgy, hogy bolti minőségű legyen, de egyedi tervezést tükrözzön. A legnagyobb bók számomra mikor (olyan személyek akik nem tudják, hogy varrok) megkérdezik tőlem, hogy az adott ruhadarabot hol vettem a kislányomnak. Sokkal egyszerűbb a ruhát boltban vásárolni, sőőőt bármit megvehetünk a boltban; csak leemelem a polcról majd a kasszához viszem, fizetem. DE közben adtam e élményt a gyermekemnek, tanítottam őt bármire, példát mutattam felelősségteljes viselkedésből? Nem! Viszont ha együtt varrunk, hímzünk, kötünk, főzünk, vetünk, termesztünk, aratunk, hegesztünk, festünk, énekelünk, verselünk . . . akkor olyan életreszóló kincsekkel töltjük meg a "zsebeit" melyek soha nem fogynak ki és mindig be tud majd belőlük "vásárolni".

- Miket varrsz legszívesebben? Mik a kedvenc alapanyagaid?

Egyértelműen Anemi igényeihez igazodok! Amikor elkezdtem varrni 3 éves volt. Az Ő méretnövekedése egyenes arányban van az én varrástudásom növekedésével; általa bővül a tudásszortimensem is. Nagyon szeretem az újdonságokat, így mindig újabb és újabb szabásmintákkal, újságokkal bővül a gyűjteményem. Most tél lévén, a tunika fazonú pulcsik - babysoft és wellsoft - és a szűk fazonú - softshell - nadrág szabásminták hoznak lázba. Jaaaaaj alapanyagok?! ...hát mint egy műgyűjtő az antikváriumban, kb. olyan a varrósszobám. Nagyon szeretem a textileket simogatni, szagolgatni, pakolgatni, rendezgetni, kategorizálni. Abszolút favoritjaim a pamut jersey -k! Szándékosan nem írok designer pamut jersey -t, mivel vásároltam már 5.000 forint / méter áron híres európai terveztőtől olyan borzalmasan silány minőséget, mely egy hordás után kopott, szöszös volt, hogy sírni tudtam volna; DE rendszeresen vásárolok 600 - 900 forint / méter áron pamut jersey -t, mely a korábban említett híres európai tervezőt megalázóan elveri minőség és természetesen ár tekintetében is. Emellett nagyon szeretem a pamut farkasfogakat, gyakran használom őket szegésre, díszítésre.

- Hol tartasz most  a kezdetekhez képes? Mik a terveid a jövőben?

Hűűűű fényévekkel megelőztem 3 évvel korábbi önmagamat. Magabiztos vagyok a varrástechnikák, varrógép kezelés, anyagok, internetes kereskedők, eladók, pinterest, youtube, facebook csoportok és egyéb varrással kapcsolatos dolgok terén. Nagyon szeretek tanulni, folyamatos életvégig tartó tanulásban hiszek (azt hiszem 8 szakmám, szakképesítésem van), mindig keresem az új lehetőségeket, technikákat, anyagokat. A napokban indítottam el a blogomat (monamy.blog.hu) melyre folyamatosan töltöm fel a fényképes tutorial -okat, ingyenes szabásmintákat és a Facebook -on korábban hibernált csoportomat a Monamy -t is aktualizálom, a blog -ommal harmonizálom, teljesen közhasznúvá formálom. Nyáron vásároltam egy hímzőgépet, mindenem meg van hozzá csak az időt szükséges még hozzá kigazdálkodnom, hogy mélységében áttanulmányozhassam a használati utasítást, hogy tucatnyi A-Z -ig tutorial -okat, tippek & trükkök videókat tudjak megnézni.

- Mit tudnál tanácsolni azoknak akik most ismerkednek a varrással?

Mivel én maximalista vagyok, csak saját magamból, illetve a saját példámból kiindulva tudok tippeket, tanácsokat adni. Mindenekelőtt a fokozatosság, az egymásra épülés híve vagyok, lyukas zokni megvarrása után senki ne álljon neki egy raglán pulcsihoz.

  1. Az összecsapott, gyors munka a végeredmény aláírása!
  2. Ne spórold el az időt az anyag beavatásához!
  3. Vasalj folyamatosan (szabás előtt, varrási részfolyamatok között, elkészülte után).
  4. Tanulmányozd a szabásmintát.
  5. Az internet neked is rendelkezésedre áll, mielőtt kérdezel, keress, kutass.
  6. Légy nagylelkű, oszd meg másokkal a tudásodat!
  7. Ollóid, körkéseid mindig legyenek élesek!
  8. Ne hanyagold el munkatársaidat a varrógépeidet! Tartsd őket tisztán, szervizeld őket rendszeres időközönként.
  9. Munkaterületed legyen mindig rendezett.
  10. Fokozottan légy óvatos, ha kiskorúval élsz egy háztartásban.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://monamy.blog.hu/api/trackback/id/tr512237276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása